טיפ רכיבה: כיוון מראות

למה חשוב לכוון מראות נכון, ואחת לכמה זמן מומלץ להביט בהן לאחור? על זה ועוד בטיפ השבועי שלנו

כתב: משה פרחי

במכונית מודרנית תמצאו שלוש מראות (קטע כזה...) – אחת באמצע - הנותנת שדה ראיה לאחור דרך השמשה האחורית; ושתיים בצדדים - המכסות את הנעשה לצידי המכונית. כיום במכונית מודרנית, כיוון מראות נכון, יעלים לחלוטין את החיה הזאת שנקראת "שטחים מתים". בקטנועים ואופנועים המצב מעט שונה - יש רק שתי מראות צד. מרבית הרוכבים מכוונים את המראות, כך שנוצר "שטח מת" לצידו של הרוכב ומאחוריהם. על ידי כיוון מראות נכון, במרבית כלי הרכב הדו-גלגלי, נוכל להקטין ועד כדי להעלים את ה"שטח המת" לצידו של הרוכב.

בדרך כלל יש נטייה אצל רוב האנשים לכוון את המראות כך שהם רואים בצד הפנימי של המראה (זה שקרוב יותר לרוכב), את קצה האופנוע או חלק מגוף הרוכב (כתף, מרפק וכו'). כשאנו רואים במראה חלק מגופנו (או מהאופנוע), אנו לא משתמשים בכל המראה בכדי לראות מה קורה לצידנו ומאחורינו, ואנו למעשה מקטינים את שדה הראיה שלנו לצדדים ובכך יוצרים "שטח מת". בנוסף, המראות נותנות שדה ראיה בצורה של משולש, וככול שנפתח אותן יותר לצדדים כך שדה הראיה בהן יהיה גדול יותר. 
 

 
אז איך מכוונים את המראות נכון? פשוט מאוד, פותחים החוצה את המראה עד שלא נראה חלק מגופנו או האופנוע שלנו, ואז יש לפתוח עוד טיפה. מה שיקרה בפועל, שדה הראיה במראות יתחיל כ- 15 עד 20 סנטימטר לצידנו, בגלל הזווית יעלם ה"שטח המת" לצידנו. ברווחה הקל שנוצר, בין הרוכב למראה (15-20 ס"מ, שום דבר לא יכול להתחבא לנו, בוודאי לא מכונית או אופנוע).חכמי הגולשים יאמרו: "מה אני עושה כשאני רוצה לראות מה קורה מאחורי האופנוע/קטנוע?" לזה יש פתרון קל ופשוט, כל מה שצריך זה להטות את הראש קלות הצידה - לצד ימין או שמאל – ואז נחזור לראות את קצה האופנוע או גופנו. 
 
אחת לכמה זמן מומלץ לתת מבט במראות? מרבית הרוכבים מביטים במראות רק כשהם צריכים לעבור נתיב או לפנות. רכישת הרגל נכון, להביט במראות לאחור אחת לכ- 10 שניות, תיצור לנו תמונת מצב לגבי התנועה מאחורינו; היכן ממוקמים כלי הרכב השונים, האם יש כלי רכב מהיר מאיתנו שמתקרב וכו'. אם אתם לא סגורים על עצמכם ולגבי מצב התנועה מאחוריכם, אפשר להפנות את המבט לאחור, אולם חשוב לזכור, יש לעשות זאת, רק לאחר שווידאנו מה מצב התנועה לפנינו  בכדי שלא נופתע מכלי רכב שיבלום או יסטה לנתיב שלנו.