מוקד מכירות מטרו 9930*

קסדות - כדי שלא תאבדו את הראש!

בין אם אתם רוכבים ותיקים ובין אם, זה עתה, אתם רק מתחילים לקבל את ה"Feel" (אבל ממש ממש רוצים כבר להיות שם), ברור לכם שקסדה היא המיגון החשוב ביותר עבורכם. והשאלה הכי חשובה בעצם היא, מה הופך קסדה אחת לבטוחה יותר מהאחרת?


מה באמת מבדיל בין קסדה אחת לאחרת?


אם נשים לרגע את עניין העיצוב הייחודי בצד (כן, זה חשוב, אבל לא כרגע!), נגלה, שלכל הקסדות לאופנועים בעולם יש שני תפקידים עיקריים - לספוג את המכה ולרכך אותה במקרה של נפילה, ולאפשר לרוכב להחליק על האספלט, מבלי לגרום לסיבוב של הצוואר והראש
(גם כן, כמובן, בזמן תאונה / נפילה מהכלי).
פועל יוצא מכך, הוא שהקסדות לאופנועים מורכבות ממספר שכבות של חומרים שונים, שעוזרים לקסדה למלא את התפקידים שלה.

כיצד מורכבת קסדה?


גם אם לא פירקתם קסדה (ואנחנו מקווים מאד שלא), יש שתי שכבות של הקסדה שאתם מכירים - המעטפת החיצונית שלה ושכבת הריפוד הפנימית. בין שתי השכבות האלה, יש שכבה אחת נוספת - השכבה האמצעית העשויה קצף דחוס EPS. לכל אחת מהשכבות
יש תפקיד חשוב בנוחות הקסדה והישיבה שלה על הראש,
אבל יש להן (לפחות לשתיים מהן - לשכבה החיצונית ולאמצעית) תפקיד לא פחות חשוב מכך, לשמור על הראש שלכם בריא ושלם, גם בזמן נפילה.
 
כיצד מורכבת קסדה

השכבה החיצונית של הקסדה


ככלל, את השכבה החיצונית בקסדה, ניתן לחלק, בגדול, לשני סגמנטים: הראשון והבסיסי מבניהם עשוי ABS (שזה, בשורה התחתונה – התרכובת הכי בסיסית בקטגוריה) או מפוליקרבונט (פולימר סינתטי תרמו פלסטי) שזו התרכובת הנפוצה ביותר בסגמנט,
לתרכובת פוליקרבונט קיימת תרכובת משודרגת הנקראת "לקסן", תרכובת שנחשבת לאיכותית יותר, אולם, עדיין - בטווח המחירים הנמוכים, יחסית. תחום הקסדות מציע גם שילוב בין שני החומרים האלה. הסוג השני (שנחשב למתקדם יותר, וממנו עשויות קסדות הפרימיום המספקות
מקסימום בטיחות במשקל נמוך יותר, אבל במחיר שהוא, יחסית, יקר יותר) הוא החומרים מורכבי הסיבים - פיברגלס, קבלר (Kevlar), סיבי פחמן (Carbon Fiber), ושילובים ביניהם.

במהירויות הנמוכות, כמעט ואין הבדלים ברמות ההגנה ששני סוגי החומרים מספקים, אך, המהירויות הגבוהות מספרות כבר סיפור שונה ואחר לגמרי. בעוד שקסדה העשויה מחומרים מהסוג הראשון צריכה להיות עבה (וכתוצאה מכך - גם כבדה) למדי על מנת להתמודד עם נפילה ומכה,
הקסדות השייכות לסוג השני יכולות להשיג עמידות גבוהה, גם כשהשכבה החיצונית היא דקה. ואם יצא לכם לחבוש קסדה כבדה מהרגיל, אתם יודעים שכל גרם במשקל הקסדה יכול להוות תוספת משקל של ממש, במיוחד על רקע הרוח הנגדית והוויברציות בזמן הנסיעה.
בקיצור - זה יכול להוות את ההבדל בין נסיעה של חצי שעה שמסתיימת עם צוואר תפוס וראש כאב לבין נסיעה שמסתיימת כשאתם רעננים.

פלסטיק ABS


פלסטיק ABS הינה תרכובת טרמופלסטית המציגה יכולות של קשיחות ועמידות גבוהה העשויה שילוב של סיבים פולימרים. לתרכובת זו עמידות גבוהה לחום ושחיקה ולכן הינה נפוצה ביותר בעולם הקסדות (לדוגמא: קסדה מלאה AXXIS DRAKEN).
פלסטיק ABS הינה התרכובת הזולה ביותר בקטגוריה.
 
קסדה מפלסטיק ABS

פוליקרבונט / פוליקרבונט לקסן


פוליקרבונט הינה תרכובת טרמופלסטית העשויה משרף פלסטיק סנטתי המכיל פחם (CARBONATE) בתוך המרכיבים הכימיים שלו (לדוגמא, קסדות העשויות פוליקרבונט - קסדות מלאות עם משקף שמש. תרכובת זו הינה שקופה במצבה המקורי ומציגה עמידות גבוהה לפגיעה והחלקה וקלות משקל.
מעבר לייצור מעטפות חיצוניות לקסדות חומר זה משמש גם להכנת משקפים חיצוניים / משקפי שמש לקסדות וחלונות ממוגני ירי לרכבים (קסדות N100-5 מבית NOLAN).
*פוליקרבונט לקסן הוא פוליקרבונט עם תוסף LAXEN תרמו פלסטי ייחודי המקנה גמישות יוצאת דופן, תרכובת זו הינה האיכותית ובטיחותית ביותר מבין התרכובות הטרמו פלסטיות הקימות.

פיברגלס


מבין כל החומרים המורכבים כיום (הסגמנט השני, כאמור, החומר שנפוץ ביותר בשימוש בייצור הקסדות האיכותיות, הוא הפיברגלס, וזאת, פשוט כי הפיברגלס, כחומר גלם, אינו יקר, אבל, הוא, במקביל, גם חזק ועמיד מאד ונוח לעיצוב (
לדוגמא, קסדה מלאה לאופנוע SPEED R SPECIAL מבית SHARK).

קסדה מפיברגלס

קרבון פייבר


בשנים האחרונות, אנחנו פוגשים יותר ויותר יצרני קסדות שמתחילים להשתמש בקרבון פייבר כחומר גלם. המדובר בחומר חזק ועמיד מאד, במסוגל להתמודד עם פגיעה בעוצמות גבוהות, גם בשכבה דקה יותר, שהופך את הקסדות העשויות ממנו לקלות משקל ולמתאימות גם לנסיעות ארוכות יותר-
למרות שייצור קסדות כאלה מורכב יותר, התוצאה כאמור, מתגמלת בקסדות קלות משקל אבל עמידות (לדוגמא, קסדה מלאה X-803 מבית X-LITE או קסדה מלאה SPARTAN GT מבית SHARK)
 

קסדה מקרבון פייבר

גיא אריאלי אוחז קסדה מקרבון פייבר

 

קבלר


קבלר הוא למעשה השם המסחרי של תרכובת שפותחה על ידי דופונט שבסיסה באריגת סיבי אראמיד. החומר מיוצר באותה שיטת "אריגה" של הפיברגלס, ואז מעורבב בתרכובת פלסטיק חזקה מאד (כמה חזקה? החומר הזה משמש לייצור אפודים חסיני כדורים!).
מכיוון שעמידותו של הקבלר גבוהה, אריגת הסיבים שלו יכולה להיות גם פחות צפופה, כך שניתן להשיג רמות בטיחות גבוהות וכל זאת, גם בקסדות שמשקלן נמוך ב-20% ממשקל קסדה עשויה פיברגלס.


לסיום, כמה מילות אזהרה שנוגעות לשכבה הפנימית, שעליה לא הרחבנו... כאמור, השכבה הפנימית עשויה מקצף דחוס ותפקידה לספוג חלק משמעותי מעוצמת המכה. לשכבה הפנימית (ומכאן, גם לקסדה) יש תאריך תפוגה של כחמש שנים (בגלל התייבשות טבעית שלו).
בניגוד לשכבת החומר החיצונית בקסדה, שכבת הקצף הפנימית מסוגלת להתמודד, אך ורק עם פגיעה אחת בלבד, וכל מכה (או, אפילו הנחת מצרכים בקסדה) דוחסת את השכבה הזו והופכת אותה להרבה פחות יעילה ממה שאתם צריכים שהיא תהיה.

אז יאללה, תנו בגז (אבל בזהירות, טוב?)